Indeks Glikemiczny

Szperajac w internecie w poszukiwaniu ciekawych artykulow na temat zdrowego zywienia, bardzo czesto wpadalam na tabele z indeksem glikemicznym roznych produktow.  Wczesniej obilo mi sie o uszy o IG jednak nigdy nie zaprzatalam sobie glowy by dowiedziec sie o tym czegos wiecej. Jestem przeciwniczka DIET a wiedzialam, ze wlasnie jedna z nich opiera sie na przestrzeganiu spozywania produktow o niskim wskazniku glikemicznym, dieta MONTIGNACA. Zapewne wiele z Was slyszla o tej Diecie.

Postanowilam przyjzec sie blizej tej diecie a raczej sposobie odzywiania, gdyz po zapoznaniu sie z ideologia samego tworcy diety Michela Motignaca widze, ze jest to raczej ZMIANA NAWYKOW ZYWIENIA NA STALE czyli podbnie jak w „moich” zasadach zdrowego zywienia, calkowita zmiana stylu zycia.

Czym jest Indeks Glikemiczny?

Indeks glikemiczny to wskaźnik zawartości cukru w produkcie węglowodanowymWartosc IG, okresla wzrost glukozy (cukru) we krwi po spozyciu danego produktu. Znajac i spozywajac produkty o niskim IG pozwalamy ograniczyc poziom glukozy we krwi co pozwoli nam przywrocic badz utrzymac prawidlowa wage ciala i ja utrzymac na lata.

Kiedys wydawalo mi sie, ze jezeli wyklucze z diety cukier, czyli bialy, sypki proszek, bede na dobrej drodze do utrzymywania diety bezcukrowej….nic bardziej mylnego. Musimy zrozumiec to, ze po spozyciu pewnych produktow a w szczegolnosci tych z bialej maki, w naszym organizmie tworzy sie cukier, ktory szkodzi w ten sam sposob co cukier w cukierniczce.

Dzisiejszy przemysl spozywczy wykreowal, zasugerowal nam konsumentom marzacym o pieknym szczuplym ciele, wroga, TLUSZCZ! Biedny „tluszczyk” zostal skazany na smierc przez calkowite odtluszczenie. I tak widzimy jogurty 0% tluszczu, zolte sery light, i inne produkty nawet jak czekolady „light” co jest mega przegieciem…hehe Czy naprawde sa ludzie ktorzy wierza w te hasla? No jakim cudem jedzac czekolade „light” czy jakakolwiek wierzymy w to, ze nie pojdzie nam to w tylek?

Produkty odtluszczone zawieraja w sobie wiecej cukru niz produkty o normalnej zawartosci tluszczu!!! Porownajcie sobie etykiety kupujac jogurt.

TO NIE TLUSZCZ SPRAWIA ZE TYJESZ TO CUKIER JEST TWOIM WROGIEM!!

Ale do sedna, znalazlam wywiad z samym tworca Diety Montigniaca

 

Tu znajdziecie wiecej informacji na temat IG oraz znajdziecie tu tabele z wykazem IG dla danych produktow. http://dietamm.com/indeks-glikemiczny

Musimy rowniez pamietac o tym, ze indeks glikemiczny ulega zmianie po przetworzeniu.

 

 

16 thoughts on “Indeks Glikemiczny

  1. Bardzo ciekawa sprawa. Montignac podbij moje serce nascie lat temu. oczywiscie z wiernoscia roznie bywalo, ale otwrzyl mi oczy na pewne sprawy. Widze, ze czytasz tez Patrica Holforda, wiec jesli Cie temat interesuje, to polecam jego „The Low-GL Diet Bible” to jest zaawansowany Montignac. Holford twierdzi bowiem, ze bardziej niz GI liczy sie GL (Glycemic Load). Bardzo ciekawa lektura. I dzieki za zamieszczenie tych filmikow z Tonym Hortonem-szczegolnie tez z jego wywiadem. Podoba mi sie jego podejscie do diety. Flexidiet:-) Zdrowo, kolorowo i wszystkiego po troche. Danie z paleo, vegan, vegetarian, low carb, low fat, ale bez ortodoksyjnych bzdur.<–to byl ZAWSZE moj najwiekszy blad! Pozdrawiam i dziekuje, ze jestes:-)

  2. Bardzo ciekawe!
    Muszę się z tym zapoznać bo widzę, że na „czarnej liście” widnieją :
    brązowy cukier, owies, kasza manna, banan, miód, chleb pełnoziarnisty, rodzynki…
    czyli to z czym mam kontakt każdego dnia! hehe.
    Otyła nie jestem ale przecież nie o wagę a nasz organizm chodzi🙂

    Dzięki!🙂

      • nooooo, daktyle sa boooskieeee🙂. zastepują mi slodycze, ktorych juz nie jem w ogole odkad cwicze. wiem, że mają cholernie dużo cukru i mam wyrzuty sumiera że je jem codziennie, no ale przynamniej są zdrowsze niż cukierki🙂. Grunt to umiar.

  3. Ja już kiedyś slyszałam o IG🙂 Miałam i mam nadal stan podcukrzycowy i lekarz mi powiedział, że dobra dieta i ruch i powiemy cukrzycy papa🙂

  4. dziewczyny jest jeszcze tzw. ladunek glikemiczny, który nalezy brać pod uwagę. Dobrze że Ewel zrobiła tego posta, bo myślę, że warto zgłębić temat. Poniżej definicja:
    Ładunek glikemiczny (ŁG) to sposób oceny zawartości węglowodanów w pożywieniu. Opiera się na dwóch zmiennych wartościach: wartości indeksu glikemicznego (IG) oraz rozmiarze standardowej porcji. Ładunek glikemiczny to stosunkowo nowy sposób na oszacowanie wpływu spożywanych węglowodanów biorący pod uwagę IG, ale dając większy obraz niż samo IG. Wartość IG mówi tylko jak szybko określony węglowodan zmieni się w cukier. Nie mówi natomiast jak wiele tego węglowodanu jest w porcji w określonym produkcie. Niezbędne jest znać zatem zarówno IG i ŁG, aby zrozumieć wpływ jedzenia na poziom cukru we krwi.

    • Wielkie dzięki Anno za ten komentarz. Ostatnio zgłębiałem temat IG i powoli układałem sobie wszystko w głowie, a tu proszę… pojawiło się ŁG, które jest równie istotne jak IG. Zabieram się za lekturę o tym wskaźniku. Pozdrawiam

  5. PRAWIDŁOWA BIOLOGICZNIE, PROZDROWOTNA METODA ODŻYWIANIA:
    Tzw. dla współczesnego człowieka powinna akceptować wszelkie uwarunkowania naszej przyrody, ewolucją narzucone reguły. Stanowi to trudny problem, ale bez badań; krew, wydzieliny, wydaliny, pierwiastki włosa, jest to absolutnie niemożliwe.

    WTEDY MOŻNA TYLKO PRZERZUCAĆ SIĘ PSEUDO REGUŁAMI:
    Na węch i czucie, również przypuszczenia. Kto zada sobie trud i zbada jak podnosi się poziom cukru przy poszczególnych produktach, jaki jest wpływ tłuszczów i jak, tj. w jakiej ilości się odkładają, jak organizm oddziaływuje na rodzaje białek itd. to wyniki dla wszystkich ludzi są niemal identyczne ew. drobna skala technicznego błędu.

    A WIĘC; PRZY ZWALCZANIU WSZELKICH CHORÓB / OTYŁOŚCI, RÓWNIEŻ CUKRZYCY TYPU 2, WAŻNA JEST WIEDZA:
    Klasyfikująca pożywienie na kategorie uwzględniające zawartość tłuszczów, NISKICH WĘGLOWODANÓW, WYSOKICH WĘGLOWODANÓW; tj. tych które sprzyjają powstawaniu otyłości i cukrzycy typu 2, a które nie, oraz pozostałych składników. Stosunkowo prostym jest zaznajomić się z tabelami pożywienia wg tzw. INDEKSU ŻYWIENIOWEGO TJ. IŻ PRODUKTU. To wystarcza, aby samemu decydować o łatwym doborze składników swojej diety, co stanowi na szczęście, rozwiązanie trudnego problemu dotyczącego zwalczania obu chorób. Lekarz rodzinny zdecydowanie, też nam to potwierdzi.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s